666 222 683

Filtry oleju - sposób działania i rodzaje

Z pewnością nieraz zdarzyło Ci się usłyszeć, że znajomy znajomego zatarł silnik samochodu. Jest to jedna z najpoważniejszych usterek w samochodzie, bardzo kosztowna, zdarza się, że zupełnie nieopłacalna biorąc pod uwagę rynkową cenę samochodu właściciela. Aby zapobiec zatarciu silnika stosuje się olej, który powoduje zminimalizowanie tarcia ruchomych elementów podczas pracy silnika. Wlewany przez nas olej zbiera się w misie olejowej, poniżej silnika, a pompa olejowa pompuje go pod ciśnieniem do filtra oleju. Skąd się wziął i jakie są rodzaje filtrów oleju? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.


Filtr oleju

Filtr oleju jest filtrem przeznaczonym do usuwania zanieczyszczeń z olejów silnikowowych, przekładniowych, smarowych i hydraulicznych. Filtry oleju używane są w wielu różnych typach mechanizmów hydraulicznych. Filtr oleju jest używany głównie w silnikach o spalaniu wewnętrznym w samochodach, małych samolotach oraz statkach. Innymi typami systemów hydraulicznych w których używany jest filtr oleju są systemy automatycznej zmiany biegów oraz systemy wspomagania układu kierowniczego.


Wymiana filtra oleju - jak często wymieniać?

Filtr oleju powinien być wymieniany zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Jednakże częstotliwość wymiany powinna zależeć od intensywności użycia pojazdu oraz warunków w jakich się jeździ. Dobrą praktyką jest wymiana filtra wraz z olejem co roku, lub po przejechaniu 10 tys. - 20 tys. km.


Filtry pełnoprzepływowe i bocznikowe

Pierwsze silniki samochodowe nie używały filtrów oleju. Fakt ten oraz niska jakość olejów wtedy produkowanych zmuszały właścicieli pojazdów do częstej wymiany oleju. Pierwsze filtry oleju miały bardzo prostą budowę – składały się z siatki filtracyjnej umieszczonej przy wlocie do pompy oleju. 27. listopada 1923 roku amerykańscy inwestorzy, George Greenhalgh I Ernest Sweetland złożyli wniosek patentowy na samochodowy filtr oleju o nazwie “Purolator” (z angielskiej zlepki słów pure oil later później czysty olej)Filtr oleju Purolator zrewolucjonizował samochodowy przemysł filtracyjny – a sam filtr Purolator jest produkowany do dziś. Różnica pomiędzy pierwszymi filtrami oleju, a filtrem Purolator polegała na użyciu systemu przepływu bocznikowego – większość oleju przepływa bezpośrednio z misy olejowej do działających części silnika, a mniejsza ilość oleju przepływa przez filtr oleju boczną drogą. W tym systemie proces filtrowania jest dłuższy, ale za to dokładniejszy.


Zawór zwrotny i przeciwzwrotny

Większość filtrów oleju posiada wbudowany zawór zwrotny ciśnienia oleju pozwalający olejowi ominąć filtr jeśli przepływ oleju jest mniejszy niż ilość oleju wymagana do poprawnej pracy przez silnik. Taka sytuacja może się zdarzyć gdy przestrzeń filtracyjna jest zapchana lub olej zgęstniał z powodu niskiej temperatury. Filtry montowane w taki sposób, że olej ma możliwość odsączenia się posiadają często zawór przeciwzwrotny, który powoduje zatrzymanie oleju w filtrze po wyłączeniu się silnika. Zapewnia to uniknięcie opóźnienia związanego z dostarczeniem oleju do silnika po ponownym włączeniu silnika – bez zaworu przeciwzwrotnego, olej musiałby najpierw wypełnić filtr oleju przed dostaniem się do silnika. Sytuacja w której silnik w początkowej fazie pracy nie otrzymuje oleju może doprowadzić do szybszego zużycia się części silnika.